Конспекти уроків

Урок № 1
Тема. Поезії Яни Яковенко
Мета: продовжити знайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поетів рідного краю, серед яких – Яна Яковенко;
прилучати до кращих надбань літератури рідного краю;
пробуджувати патріотичні почуття, виховувати національну свідомість.
Тип уроку: урок-зустріч.
Обладнання: збірки творів поетеси, презентації учнів, мультимедійні засоби.
           
                                                                   Хід уроку
I.                   Організація класу. Привітання учителя. Повторення правил роботи на уроці:
-         бути активними;
-         уважно слухати гостю, товаришів;
-         не викрикувати, бути доброзичливими, чесними, правдивими.
I I.  Актуалізація навчальної діяльності.
1.     Вступне слово учителя з елементами евристичної бесіди:
-         Кого з поетів рідного краю ви знаєте? (Петро Ребро, Григорій Лютий, Анатолій Рекубрацький, Любов Геньба, Марина Брацило та ін.).
-         Чим нам близькі поети рідного краю?
-         Чи можемо ми пишатися поетами рідного краю?
-         Чим вас приваблюють поети Запоріжжя?
I I I. Оголошення теми і мети уроку.
1.Слово учителя. Запорізький край багатий на видатних і талановитих людей. Всіх їх об’єднує велика любов до рідної землі, малої батьківщини. Дякуємо долі за наших талановитих земляків. Маємо знати їхні імена, шанувати їхні творчі здобутки, вчитися в них любові до рідної землі, берегти нашу Батьківщину для нащадків.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю запорізької поетеси Яни Яковенко.
2.Слово поетесі Яні Яковенко для привітання.
I V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.     Спілкування дітей з поетесою у «Колі думок»:
-         цікаві факти з життя Яни Яковенко;
-         скільки вийшло друком збірок поетеси; як вони називаються;
-         улюблені теми митця слова.
2.     Власна презентація Яни Яковенко «Літературне Запоріжжя».
3.     Розповідь поетеси про свою літературну творчість.
4.     Виразне читання віршів гості.
V.  Підбиття підсумків.
Слово учителя. Сьогодні на уроці ми познайомились з творчістю нашої гості, поетеси Яни Яковенко. Зараз перевіримо, наскільки ви були уважними,  як зрозуміли зміст уроку.
1.     Літературний диктант (завдання проектуються на екран).
-         Поетеса Яна Яковенко народилася …
-         Нині проживає …
-         За фахом Яна Яковенко …
-         Перший вірш, який на писала Яна Володимирівна називався … і був присвячений темі …
-          Збірка поетеси  має назву …
-         Авторка присвятила її …
-         Крім віршів Яна Яковенко пише …
-         Провідний мотив поезій …
-         Авторка  висловлює глибоку віру в …
2.     Відповіді на питання:
-         Які  мотиви простежуються у творчості Яни Яковенко?
-         Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню віршів?
3.     Скласти сенкан «Літературна творчість Яни Яковенко»
VI.  Рефлексія.
Слово учителя. Ми прослухали чимало поезій , написаних Яною Володимирівною.
1.     Прийом «Мікрофон»:
-         Чи надихнула вас творчість авторки на літературну творчість?
-         Чи намагалися хоч раз писати? Прочитайте власні твори.
-         Чи легко стати поетом, письменником?
-         Чи став для мене цей урок відкриттям нового?
2.     Прийом «Займи позицію»:
Чи доцільно проводити уроки літератури рідного краю?
Довести свою думку: «Так» чи «Ні».
VII.  Домашнє завдання.
1.     Написати відгук про зустріч з поетесою Яною Яковенко.
2.     Зробити письмовий аналіз поезії (за власним вибором) авторки.




Урок № 2
Тема: Острів, овіяний легендами.
 Мета: закріпити знання учнів про легенди й перекази, головні їх ознаки шляхом ознайомлення з духовними скарбами рідного краю, зокрема легендами й переказами;
 розвивати навички виразного читання, уміння розкривати та осмислювати основну думку легенд, переказувати зміст прочитаного;
формувати дух громадянина України, будити почуття любові та гордості до рідного краю.
 Теорія літератури: легенда, переказ.
 Обладнання: карта-схема Хортиці, репродукції картин українських художників, бібліотека творів про Запорізьку Січ, фонозаписи козацьких пісень, ілюстрації елементів одягу, зброї.
    Форми і методи: розповідь, бесіда, переказування, методи «Мікрофон», «Незакінчене речення».
                                                                                      Епіграфи до уроку:
·          Тут луки наші тліють і щити,
                                                                             Тут шрами віковічної руїни,
                                                                              Мені здається, Хортице, що ти –
                                                                              Завмерле серце рідної Вкраїни.
                                                                                                      Віктор Чабаненко


·               Тут Січ стояла, тут гули майдани,
                                                                        Димилися козацькі курені,
                                                                         Змагались семеряги і жупани,
                                                                         Лунали горді і сумні пісні.
                                                                                                            Петро Ребро
                                                   Хід уроку
I.  Організація класу.  Привітання. Психологічний настрій на плідну співпрацю.
I I. Мотивація навчальної діяльності  
1.     Слово учителя. Ми  вами закінчили вивчати тему «Міфи й легенди українців» з розділу «Світ фантазії, мудрості». Ви ознайомилися з українською міфологією, дізналися про уявлення предків про Всесвіт, людину та явища природи, засвоїли зміст давніх легенд українців.
Прочитайте епіграфи, записані на дошці. Як ви думаєте, про що і про кого ми будемо сьогодні говорити? Спробуйте визначити тему нашого уроку.
Отже, запишемо тему уроку.
2.     Визначте мету  уроку й очікувані результати.
Прийом «Мікрофон»:
-         Від цього уроку я очікую…
-         Мені хотілося б дізнатися…
-         Цей урок стане для мене…
I I I.  Актуалізація опорних знань
1.     Робота з повторення теорії літератури – прийом «Розкажи товаришу» (діти повертаються один до одного й проговорюють визначення літературознавчих термінів: фольклор, міфи, легенди, перекази).
Слово вчителя. Існують історичні місця, які вже багато років викликають у людини подив, страх, захоплення. Їх природня  краса, неповторність примушують хвилюватися при зустрічі з ними.
Отже, Хортиця! Чаруюча Хортиця – перлина Запоріжжя! Як хороше почуваєш себе, ступивши на цю священну землю. Якщо прислухатись, то можна почути єдину пісню багатовікової історії славнозвісного острова і тисячі легенд і переказів, міфів і казок про давні події, що відбувалися тут.
2.Учнівська презентація «Прекрасний острів посеред могутнього Дніпра»  
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1.     Переказ тексту. Походження назв «Січові ворота» (с.4), «Змієва печера», «Чорна скеля» (с. 5-6).
2.     «Совутина балка» (с.15-18)
-         Чому балка називається Совутиною?
-         Визначити елементи фантастики.
3.     «Музиччина балка» (с.34-36).

Слово вчителя. Нам з вами дуже пощастило народитися і жити на славній землі, у славному козацькому краї, де кожен камінець, пагорб, скеля, урвище зберігають пам'ять про героїчне минуле нашого народу.
 Про подвиги славних лицарів-козаків не забув український народ і оспівав їх у переказах та легендах.
Хортиця, дивовижний острів, який пам’ятає  найдавніші часи історії. Тут, на Хортиці, була колиска славного Війська Низового Запорізького, істинних синів України, готових будь-якої хвилини вирушити на захист рідної землі, постояти за честь і славу, волю і братство Запоріжжя.
Козаки -  повне відображення свого народу, справжні патріоти своєї Батьківщини:
-         козаки були здебільшого середнього росту, сильні, хоробрі, міцні, плечисті.
-         постать козаків завжди надихала мужністю, молодецтвом;
-         вони завжди були здоровими, вільними від хвороб;
-         були справжніми братами один одному, друзями, вірними товаришами;
-         риси характеру – добродушність, щедрість, безкорисливість, щира дружба, гостинність, висока любов до свободи;
-         війна у житті козаків була головною справою, тому на війні відзначалися розумом, хитрістю, умінням раптово і несподівано напасти на ворога, вражаючи великою відвагою, терпінням і здатністю дивитися смерті в очі; 
-         у боях вмирали як справжні лицарі.
4.     Робота з текстами легенд
«Вчитель Грицько Сокіл».
-         «Знати сокола по польоту, а доброго молодця – по ході» - сказано про нього, Грицька Сокола».
-         «Спритний, моторний козак».
-         «З нечистим його зведи – впорається. Він міг з вареного яйця курча висидіти. Міг по крашанках пройти і жодної не роздавити. Такого, як Грицько, в ступі не влучиш, і в кірці води не впіймаєш. Він – що кішка: як ти його не кинь, а він все на ноги стає».
-         «Носив Сокіл на голові надзвичайної довжини «оселедця». Скажімо, такий довгий, як ціпок. Бувало, прив` яже до «оселедця» невеличку гирьку, підкине порожню пляшку, трусоне головою, і  розлітаються у різні боки скляні скалки. Коли його питали, навіщо тобі такої довжини «оселедець», Гришо, він, сміючись, відповідав: «Це для того, щоб турка легше було в бою дістати. Вб ю яничара – моя перемога, а ні – гідно зустріну смерть. Нехай ворог відрубає мені голову гострим мечем, ухопивши мій довгий чуб, але не бажаю, щоб рука ворога поганила козацьке тіло».
-         «Будь-яка зброя перетворювалася в руках Сокола на якесь чародійство».
Легенда «Січові джури»
-         один з найгарніших і наймудріших звичаїв;
-         поясніть значення слова «джура»;
-         назвіть обов’язки джур;
-         як козаки вибирали собі джур?  
А хочете дізнатися, як ставали джурами?
5.     Сценка «Як ставали джурами».
Козак: - Беру тебе до себе джурою. Чи підеш до мене?
Хлопець: - Піду, батьку.
Козак: - Смерті не побоїшся?
Хлопець: - Не побоюсь, батьку.
Козак: - На лестощі не піддасися?
Хлопець: - Не піддамся, батьку.
Козак: - Вірю тобі, як рідному синові. Дивись же, вірно служи справі всього товариства. Видирай зерно сили Божої. Справжній козак той, у кого душа світла, серце чисте, хто любить людей і правду.
Хлопець: - Все зроблю в ім`я правди й щастя України.
6.Група хлопців співає пісню.
Хай ця пісня святкова лунає.
Всі ми джури з козацького краю.
Запорожжя – священна державо,
Наша гордість і прадідів слава.
Козачата, козачата,
 Всі, як є, співай завзято!
Запорожців юна зміна,
Діти славної  Вкраїни.
Січову ми закінчили школу,
Щоби стати в козацькеє коло,
Боронити свою Батьківщину
Від ворожих набігів руйнівних.

Образи козацьких ватажків
«Розповідь про славного Київського князя Святослава» (с.27-29)
-         Хто з київських князів відвідував Хортицю? (Кий, Аскольд, Дір, Олег, інші князі).
-         Хто з них був найулюбленішим дубу і чому? (Був такий же міцний; відрізнявся від людей, як дуб-велет від інших дерев у лісі).
-         Прочитайте портретну характеристику Святослава.
-         Чому його можна назвати «першим козарлюгою у світі»? (Був палким, сміливим, усе життя присвятив ратній справі, а відвагою своєю здобув собі славу не лише у друзів, а й у ворогів).
-         Що Святослав вважав негідним для справжнього лицаря? (Негідно нападати несподівано, потайки; сповіщав ворогів, кажучи: «Іду на ви»)
-         Визначте життєве кредо Святослава. («Жити з перемогою, або славно вмерти».
-         Яким воїном був Святослав? («У бою був схожим на ведмедя, швидкого, жахливого, грізного. Рука його була тверда, з кожним ударом меча він набирав нової сили, і ніхто не міг встояти в боротьбі з ним»).
-         Про що не знав печенізький князь? (Не знав, що «русичі, хоча й переможені, ніколи не даються до рук ворогів своїх).
-         Визначте фантастичний епізод у легенді. (Смерть Святослава: тіла русичів і Святослава вороги не знайшли. «Їхні тіла спопелив небесний вогонь, білі кістки схоронила Матінка Сира Земля, а душі… їхні нетлінні душі перенеслися й втілилися в дерева молодої квітучої діброви на Великому Лузі»).
«Мала Хортиця» (с.36-44)
1.     Вибірковий переказ «Славний князь Дмитро Вишневецький»?
2.      Байда Вишневецький: заклики  до нащадків і застереження для ворогів:
«Збережемо ж рідну землю, як батьки й діди наші, які турбувалися про степи і трави свої і квіти охороняти вміли, які кров свою проливали за себе»;
-         «У нас на Вкраїні віра особлива є, яку захищаємо ми, не жалкуючи своєї крові, і яку будемо ми захищати, як завжди це було. Памятай (ворог) про це і вдень, і вночі, і інших застерігай не зазіхати на наш славний край. Ніколи  нікому не зломити козацьку силу!»
3.     Поради мудреців:
-         «Яке коріння, таке й насіння. Дерево, що не встигло пустити глибокого коріння, без особливих зусиль вирве одна людина. Але якщо воно вкорениться, то вирвати його не зможуть і десятки силачів укупі»;
-         «Струмок, що дзюрчить із джерельця, попервах можна загатити й лопатою. Коли ж річище глибоке й широке, його не те що загатити, а й на слоні не переїхати».
-         «Залишити гарячий попіл не означає загасити вогонь».

Давно немає Запорозької Січі, яка протягом  віків була острівцем свободи, незалежності і національної гідності. Саме легенди і перекази про Запорозьку Січ, її славних лицарів допомагають нам сьогодні бути чесними, хоробрими, гідними наших предків. Пам`ятаймо, що майбутнє залежить від нас, тому потрібно знати і любити історію своєї держави, свого рідного краю.
 Рефлексія.
Розгадавши кросворд, ви взнаєте слово, яке часто звучало на сьогоднішньому уроці.
Запитання для кросворду.      
1.     Людина, яка керувала козацьким кошем.
2.     Зачіска козака.
3.     Невелике оповідання про історичне минуле.
4.     Людина, яка відала паперами у козаків.
5.     Козацький керівник.
                                         Кошовий
                                         Оселедець
                             ПерекаЗ
                                  писАр       
                                 хараКтерник

 Підсумок уроку (метод «Мікрофон»).
-         Що ви взяли для себе з уроку? Чи поглибили знання про легенди й перекази?
-         Для чого потрібно вивчати такі жанри фольклору як легенда і переказ? (Ми більше дізналися про Хортицю, легенди острова, про походження його назв, про незламних героїв рідного краю. Ці твори поглиблюють наші знання про предків, вчать добру, справедливості, мудрості).
-         Як ви розумієте епіграф твору?
Слово вчителя.
Кажуть, сучасне – це дорога з минулого в майбутнє. Це своєрідний місточок, що єднає береги людського життя.
Тому вивчайте, досліджуйте, заглиблюйтесь у минуле, досліджуйте, заглиблюйтесь у минуле, дізнавайтеся, бо це історія краю, нашого народу, це пам`ять про наших предків, що допомагає нам будувати майбутнє.
 Домашнє завдання.
- Намалювати ілюстрації до будь-якої прочитаної легенди чи переказу.
- Скласти власну легенду про Запоріжжя, Хортицю.



















Урок № 3
 Тема: Прислів`я і приказки багатонаціонального Запоріжжя.
Мета: ознайомити учнів з прислів`ями й приказками народів, які проживають у Запорізькій області;
 розвивати усне мовлення, вміння розкривати зміст прочитаного; виховувати повагу і толерантність до різних народів.
Теорія літератури: прислів`я, приказка, «мандрівні сюжети».
Обладнання: карта Запорізької області, ілюстрації національного одягу різних народів, збірки прислів` їв та приказок різних народів

Хід уроку
I  Організаційний момент
Учитель. Ви впевнені, розумні, активні діти. Ви багато знаєте і вмієте, тож починаємо наш урок.
Мовленнєва вправа (кричалка):
                У навчанні не лінивий,
Думаю, читаю,
Нове для себе відкриваю.

II  Актуалізація опорних знань учнів.
1.Евристична бесіда.
-         Діти, пригадайте, що таке фольклор?
-         ( Фольклор – це … )         
-         Згадайте, що таке прислів` я, приказка?
(Влучний образний вислів, який у стислій формі узагальнює, типізує різні явища життя; короткий образний вислів, у якому на висновок лише натякається)
- Хто їх вигадує? (мудрі, кмітливі люди)
- Чому твори народної творчості не мають авторів?
- На які теми народ склав прислів` я, приказки? (про Батьківщину, батьків, навчання, мову, риси характеру людини та ін..)

Слово учителя. Отже, ви знаєте, що прислів` я та приказки передають мудрість і досвід багатьох поколінь, тому в них можна знайти відповіді на питання минулого, питання повсякдення, вони вчать, застерігають,підказують.

2.Гра «Знайко» (будова і художні особливості прислівїв і приказок)
- Я знаю, що прислів’я складаються з … (переважно двох частин, які протиставляються).
- Я знаю,  чим приказки відрізняється від прислів’їв ( приказки, як правило, складаються з однієї частини).
Я знаю, що прикрашають прислів’я, роблять їх виразнішими, яскравішими художні засоби (прикметники означення, протиставлення антоніми, порівняння, іронічні засоби)
I I I  Мотиваційний блок, повідомлення теми, мети уроку.
1.     Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-         Я очікую від цього уроку …
-         Цей урок навчить мене …
-         Цей урок допоможе мені …
-         На цьому уроці я хочу дізнатися …

 Слово учителя. На території Запорізької області проживають більш ніж 130 національностей та народностей. У кожного народу є притаманні   йому особливості, традиції, культура і мова. Все це відрізняє народності одна від одної, надає патріотичної гордості за свою національну приналежність.
2.     Презентація «Багатонаціональне Запоріжжя»

Слово вчителя. Отже, Запорізький край – багатонаціональний. Але  всіх людей об’єднує любов до Батьківщини, якою стала для них Запорізька область, шанобливе ставлення до батьків, розуміння, що таке доброта, милосердя, взаємодопомога, чесність, щирість.
I V Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу.
1.Гра «Вибирайко»
За кожним малюнком – прислів’я або приказка, яку треба опрацювати за планом:
-         прочитати, вказати походження;
-         розкрити зміст;
-         визначити  будову, художні засоби;
-          висловити власне ставлення.
2. Учень-експерт визначає спільне та відмінне для приказок і прислів`їв різних     народів, робить висновок.
 Слово учителя. Отже, у прислів’ях та приказках утілений досвід, ідеали, прагнення, риси характеру людей різних національностей. Це ніби духовний заповіт предків нащадкам: зробити життя людства щасливим, мудрим і справедливим. І хоча у різних народів свої звичаї та культурні традиції різняться, проте для усіх характерні любов та страждання, працьовитість і лінощі, мудрість і нерозумність. Саме тому у фольклорі різних народів зустрічається багато схожих сюжетів, які можна назвати мандрівними.

3.     Запорізький став Батьківщиною для багатьох народів.  Запорізька земля стала найдорожчою і найріднішою, бо ми тут народилися, тут живуть наші батьки, поховані наші предки.
Запоріжжя – це Україна, Україна – це наша Батьківщина .
Учитель.  Пропоную вам попрацювати в парах і виконати завдання:
-         виписати зі збірок народних прислівїв і приказок ті вислови, які розповідають про  рідний край;
-         на їх основі скласти сенкан до слова «Батьківщина».
Приклади відповідної тематики
За рідний край                     життя віддай.
Кожен край має                    свій звичай.
Де рідний край                     там і рай.
Рідна земля                            і в жмені мила.
Де не є добре,                       а вдома краще.
Що країна, то родина.
Орієнтовний сенкан до слова «Батьківщина»:
-         край, рай, дім, родина; 
-         рідна, мила;
-         захистить, врятує, пожаліє.
-         Я люблю рідний край.
4. Експрес-питання.
- Що об’єднує українців, росіян, євреїв, азербайджанців та інші народи, які проживають на Запоріжжі?
Орієнтовні відповіді:
-         справжня любов до України;
-         Україна – єдина;
-         ми всі – патріоти;
-         ми різні, але всі ми хоробрі, відважні, чесні, світлі, єдині.
-          
5.      Випишіть прислів’я – спонукальні речення, які будуть кодексом життя для всіх гостей Запоріжжя.
Орієнтовно:
                             Кодекс життя на Запоріжжі
1.     З самого початку думай, яким буде кінець.
2.     Умій сказати, умій і змовчати.
3.     Будь господарем своєму слову.
4.     Не силою борись, а умінням.
5.     Не кайся рано встати, а кайся довго спати.
6.     Не пишайся званням, а пишайся знанням.
7.     Не бажай другому того, чого сам не хочеш.
8.     Друга шукай, а найдеш – тримай.
 V. Закріплення матеріалу.
Робота з таблицею
Знаю               Дізнався          Хочу дізнатись
VIРефлексія .
 Інтерактивна вправа: «Незакінчене речення»
- На уроці мені сподобалося (робити, визначати)… ;
- Найцікавішою , найвлучнішою мені здається приказка (прислів’я)… ;
- Я пишаюся тим, що…
Слово учителя. Сьогодні ви були присутні на уроці мудрості народів, що живуть у Запорізькій області. Пам`ятаймо, що мудрість і краса – це два потужних крила  прислів’їв і приказок усіх народів світу,а тому є найпоширенішими жанрами фольклору.  Наш урок закінчився, але не завершується знайомство з народною творчістю нашого краю.
Домашнє завдання:
1.     Вивчити п’ять прислів`їв різних народів (на вибір).
2.     Намалювати ілюстрацію до одного прислів’я.
3.     Скласти прислів’я про Батьківщину.












Немає коментарів:

Дописати коментар